Synchromodal Taşımacılık Nedir ve Nasıl Yapılır



SYNCHROMODAL TAŞIMACILIĞIN DOĞUŞU


Avrupa'da 2050 emisyon hedeflerini karşılayabilmek için taşımacılığın daha verimli yürütülmesi
gerekmektedir.Toplam taşımacılık pazarındaki emisyon salınımı içerisinde yük taşımacılığı 2010'da
%42 paya sahipken 2050'de %60'a paya yükselmesi beklenmektedir ve bu da yük taşımacılığını
karbondan arındırılması en zor sektörlerden biri haline getirmektedir. Bu noktada taşımayı daha
verimli hale getirmenin umut verici bir yolu olarak synchromodal taşımacılık öne çıkmaktadır.
Lojistik firmaları taşımayı planlama konusunda daha fazla esnekliğe sahip olduğunda, demiryolu
gibi intermodal taşımacılığını verimli yapabilirlerse emisyon salınımında ciddi bir azalma görülebilir. 


Ancak taşımacılığın verimli yapılması günümüz koşullarında sürekli bir baskı altındadır.
Birincisi, yollardaki artan trafik nedeniyle trafik yoğunluğuna ve güvenilir olmayan seyahat süreleri ile
karşılaşılmaktadır. Bunun sonucunda şirketler trafik sıkışıklığını önlemek için taşıma süreçlerini
uyarlarlar. İkinci olarak petrol fiyatlarının (beklenen) yükselmesi ve sera gazı emisyonlarını azaltma
hedefleri nedeniyle Avrupa Birliği, taşımacılık sektörünün sera gazlarını 2050 yılında 1990 seviyesine
kıyasla% 60 azaltmayı amaçlamaktadır. Bu nedenle, eldeki artan taşıma talebini karşılayan ve diğer
yandan sera gazlarını, yakıt tüketimini ve sonuçta maliyetleri azaltan akıllı çözümler gereklidir.
Synchromodal taşımacılıkta bu noktada günümüz lojistik taşımacılığında en iyi çözümlerden biridir.

SYNCHROMODAL TAŞIMACILIK TANIMI


Son birkaç yılda, bilimsel literatürlerde senkromodaliteye daha fazla dikkat etmektedir. Özellikle
Benelüks bölgesindeki firmalar synchromodal taşımacılık ile yüklerini taşırken, yakın zamanda
Avusturya, Yunanistan ve Gana'da synchromodal taşımacılık lojistik şirketleri tarafından
benimsenmeye başlamıştır. Synchromodal taşıma yapılandırılmış, verimli ve birden çok modalitenin
senkronize kullanımını sağlar. Synchromodal taşımacılık tanımı şu şekildedir:
“Synchromodal taşımacılık, bir ağdaki farklı taşıma modlarının esnek ve sürdürülebilir kullanımı ile
ilgili gerçek zamanlı değişikliklerin yapılabileceği - yükleme birimini değiştirmeden - malların
taşınmasıdır.”




Synchromodal taşımacılık genellikle şirketler (nakliyatçılar ve lojistik hizmet sağlayıcıları) için büyük bir
değişiklik olarak algılanır, yani senkromodal taşımacılığın nasıl kullanılmaya başlanacağı her zaman
net değildir. Synchromodal taşımacılılık ile ilgili bilimsel literatürler gün geçtikçe artmasına karşın
senkromodalitenin nasıl başlatılacağı ve geliştirileceğine çok az dikkat edilmiştir. Bu nedenle bu white
paperın amacı, synchromodal taşınmanın nasıl geliştirileceğini adım adım planlayan bir olgunluk
modeli sunmanın yanında, diğer taşımacılık türlerinden ne denli farklılaştığı ve ne gibi faydalar
sağladığına değinmek üzerine olacaktır.


Senkromodalite, yük taşımacılığında henüz kesin bir tanım kazanmamış yeni bir kavramdır.
Bununla birlikte, senkromodalitenin planlamanın entegre bir görüşünü kapsadığı ve ulaştırma
talebinin ele alınmasında esneklik sağlamak için farklı ulaştırma modlarını kullanan genel bir anlaşma
vardır. 


İntermodal taşımacılık çözümlerinde, tüm yöntemler önceden bilinir. Oysaki senkromodal taşımacılıkta
ise,herhangi bir anda modaliteler arasında geçiş yapma esnekliği bulunmaktadır bu sebeple
tüm yöntemler önceden bilinmez. Synchromodal taşımacılık veya intermodal taşımacılık kıtalararası
taşımacılıklarda ve iç bölgelerdeki terminaller arasındaki kıta taşımacılığında kullanılabilir. 


Synchromodal taşımacılık, nakliyecilere daha kısa nakliye süreleri, fiyat indirimi ve / veya gelişmiş
güvenilirlik avantajları sağlayabilir. Güvenilirliği artırmak için aksaklıklara yeterince yanıt vererek daha
kısa nakliye süreleri de elde edilebilir. Nakliye hizmetleri daha verimli kullanıldığından, sevk edilen
konteyner başına maliyetler hem operasyonel servis sağlayıcı hem de lojistik servis sağlayıcı için
düşecektir. 



SYNCHROMODAL TAŞIMADA KARAR PROBLEMLERİ




STRATEJİK DÜZEY

Synchromodal Ağ Tasarımı


Synchromodal taşımacılık için fiziksel bir ağ tasarlanmalıdır. Bu "Synchromodal Ağ", bir senkromodal
hizmetin mümkün olduğu potansiyel taşıma modlarını ve bölgeleri içerir. Bu ağ tasarımı öncelikle
altyapının kullanılabilirliğine (çoklu modaliteler için) ve belirli bir taşıma modunda yük akışının
yeterliliğine bağlıdır. Bu nedenle, pazar yapısı, sevkiyat büyüklüğü ve menşe ve varış düğümleri
arasındaki mal akışının sıklığı da dahil olmak üzere yük taşımacılık pazarının derinlemesine bir
analizine ihtiyaç duyulacaktır.


Ayrıca, pazardaki gelecekte gerçekleşmesi muhtemel gelişmelerin ve ulaşım hizmetlerine yönelik
öngörülen taleplerin iyi analiz edilmesi gerekir. Konteyner akışlarının aktif bölgesel donatılması, belirli
bir hinterland bölgesinde sychromodality için daha fazla fırsat sağlayabilir. Bu analize dayanarak,
potansiyel düğümlere ve bağlantılara sahip bir ağ (her bağlantıdaki olası modalitelerle birlikte)
tasarlanabilir. Intermodal taşıma ağı tasarımı için mevcut matematiksel modeller doğrudan bu soruna
uygulanabilir.


Synchromodal Hizmet Fiyatlandırma Stratejileri


Synchromodal yük sistemlerinin önemli bir yönü, müşterilerin mod seçimini servis sağlayıcıya
bırakmasıdır. Bu nedenle, göndericiler sadece belirlenen fiyat ve kalite gereksinimlerine odaklanırken,
synchromodal taşımacılığı benimseyen lojistik firmaları müşteri özelliklerine ve her modun
kullanılabilirliğine göre yükü istediği taşıma modunda taşıma özgürlüğüne sahiptir. Buna genellikle
modsuz rezervasyonda denebilir. 

TAKTİKSEL Düzey


Intermodal Kazanç Paylaşımı ve Sözleşme Tasarımı


Synchromodal Hizmet Fiyatlandırma Stratejileri nakliyecilerin (dış müşteriler olarak) katılımına
odaklanırken, İntermodal kazanç paylaşımı ve Sözleşme tasarımı, bir synchromodal sistemin dahili
olarak nasıl koordine edilmesi gerektiğini tanımlar.

Bir senkromodal taşıma sistemi, kaynakları birden fazla taşıma zincirine entegre etmeyi
amaçlamaktadır. Bir senkromodal sistemin optimum performansını elde etmek için, tüm taşıma
sisteminde ilgili aktörlerin (farklı ilgi alanlarına sahip) kapsamlı bir analizine ihtiyaç vardır. Daha sonra,
ilgili taraflar sözleşme ilişkileri ve işbirliği için teşvikler ile koordine edilmelidir. Bu amaçla, synchromodal
uygulamadan doğacak kazanımlar tüm aktörler arasında adil sözleşmelerle paylaşılmalıdır.


Mevcut literatürde konusu geçen yatay iş birliği modeli synchromodal yük taşıma sistemi için kazanç
paylaşımı ve sözleşme tasarımını oluştururken ele alınır. 


Synchromodal Servis Tasarımı


Taktik düzeyde senkromodal planlama, senkromodal hizmetleri tasarlamayı amaçlamaktadır. Hizmet
tasarımı, stratejik planlama (yani Senkromodal ağ tasarımı) tarafından sağlanan çerçevede
gerçekleştirilebilir. Bu, bir hinterland ağı içindeki rotaların belirlenmesini ve her koridor için taşıma
modununun seçimini ve bu koridordaki her modun sıklığı ve kapasitesini içerir. Bu arada,
synchromodal taşımacılık, hizmetin zamanlamasını çoklu taşımacılık modlarında senkronize etmeyi
amaçladığından, ayrık çok dönemli modeller (veya dinamik hizmet Ağı Tasarımı) kullanmak burada
yararlı olacaktır. Senkromodal ağ tasarımı için, bir koridordaki hizmetin kendi kendine çalıştırılıp
çalıştırılmadığına veya diğer taraflara dış kaynak sağlanıp sağlanmayacağına karar vermek gerekebilir.
İkinci durumda, üçüncü bir tarafla belirli bir mod için kapasite rezervasyon seviyesi de taktik düzeyde
bir karardır.

OPERASYONEL Düzey


Operasyonel Kaynak Planlaması


Taktik hizmet tasarımının kısıtlamaları içinde (her bir modalitenin yollarını, sıklığını ve kapasitesini
belirleyen), synchromodal taşıma sistemi günlük olarak çalışmalıdır. Bu öncelikle operasyonun
zamanlamasını belirlemeyi ve synchromodal hizmetlere konteyner partileri atamayı içerir. Bu
operasyonel program, nakliye siparişlerinin ayrıntılarını (örneğin, bitiş tarihi veya büyüklüğü) ve ayrıca
mevcut kaynakları (örneğin, bir iç limanın veya belirli bir trenin kullanılabilirliği zamanı) dikkate alır ve
daha sonra siparişleri farklı nakliye hizmetlerine atar. Bu amaçla, kaynaklara kapsamlı bir bakış ve
(merkezi) bir sipariş yönetim sistemi gerekli olacaktır. Çok modlu taşımacılıkta böyle bir görünürlük
seviyesine ulaşmak için literatürde synchromodal için control tower gibi birkaç yeni kavram ve veri
altyapısı tasarımı tartışılmıştır.


Olağanüstü Kullanım & Gerçek Zamanlı Değiştirme


Tanımlanmış bir operasyonel programın yürütülmesi, gerçek zamanlı olarak sürekli izlenmelidir.
Beklenmeyen olaylar (örneğin, mavnaların geç gelmesi, sipariş iptalleri veya konteynırların geç
serbest bırakılması) sık sık bir taşıma sisteminin çalışması sırasında meydana gelebilir. Birden fazla
taşıma zinciri arasındaki artan bağımlılıklar (ve bir tetikleyici olayın potansiyel basamaklı etkisi)
nedeniyle, bu tür beklenmedik olaylar bir synchromodal taşıma sisteminde daha olasıdır. Tabii ki,
synchromodal operasyondaki entegre görüş de bir kesintiyi ele almak için daha fazla olanak
sağlayacaktır. Bir başarısızlık, devam etmekte olan programın yetersiz ve hatta olanaksız hale
gelmesine neden olabilir. Daha sonra, düzeltici önlemler alınmalı ve kaynaklar kısmen yeniden tahsis
edilmelidir. İntermodal merkezler ve ulaştırma hizmeti sağlayıcıları arasındaki işbirliği de
öngörülemeyen bir olayın meydana gelmesi için faydalıdır. Örneğin, bir konteynerin geç serbest
bırakılması durumunda - gümrükleme süreci nedeniyle - nakliye emri farklı bir serviste yeniden
planlanabilir. Buna tipik olarak anahtarlama denir. Gerçek zamanlı düzenlemeler, nakliye varlıklarının
ve altyapısının kullanılabilirliği ve beklenen kullanımı hakkında bilgi gerektirir ve birden fazla nakliye
zincirinde taraflar arasında bilgi paylaşımını gerektirir.


SYNCHROMODAL TAŞIMACILIĞIN INTERMODAL TAŞIMACILIKTAN AYRILDIĞI YÖNLER



Bir linehaulda ulaşımın ayrılmaz bir şekilde planlanması, farklı taraflar (nakliyeciler, operasyonel servis
sağlayıcılar, lojistik servis sağlayıcılar) ve aslında hem dikey işbirliği hem de yatay işbirliği arasında
işbirliği gerektirir.


Bir zincirde işbirliği, bir koridor üzerindeki taşımayı entegral olarak planlamak ve orchestrator un arz ve
talebi karşılamak için rolünü üstlenen bir oyuncudan yararlanmak için gereklidir. Talep ve arzı etkin bir
şekilde karşılamak için tedarik zincirinde esneklik gereklidir. Esnekliğin arttırılabileceği üç alan vardır:
rezervasyon kapasitesi, rota dahil modaliteyi belirleme ve varış zamanında esneklik. Eşleşen arz ve
talep planlama aşamasında (nakliye gerçekleştirilmeden çok önce) gerçekleşir, ancak arz ve talep son
anda değiştirilebildiğinde eşleştirme iyileştirme söz konusu olur (rezervasyon kapasitesinde esneklik).


A-modal rezervasyon, synchromodal taşımayı başarılı kılmak için bir koşuldur. Lojistik orkestratörü,
hangi modaliteye ve yüklerin hangi araca tahsis edileceğini belirler. Göndericilerin yüklerini daha
sonra mümkün olduğunca verimli bir şekilde birleştirilirerek taşımacılığın verimli yapılmasını amaçlar.
Esneklik ne kadar yüksek olursa, mevcut aksamalar dikkate alınarak belirli bir araca yük tahsis etme
kararı o kadar uzun süre değiştirilebilir. Bu rezervasyon yönteminin etkisi, nakliyecilerin özellikle bir
yöntem seçtikleri bir durumdan fiyat, zaman ve güvenilirlik ile belirlenen bir nakliye hizmeti satın
aldıkları bir duruma geçmeleridir.


Intermodal taşımacılığa kıyasla, synchromodal taşımacılıkta göndericiye sunulan fiyatlar gerçek
maliyetlerin daha iyi bir yansıması olacak şekilde değişmelidir çünkü taşıma modu planlama sırasında
henüz belirlenmeyecek olacaktır. Bu nedenle, lojistik servis sağlayıcı, taşıma modundan bağımsız
olarak sabit bir fiyat belirlemesi gerekir. Ancak bu, fiyatta hiçbir ayrım yapılamayacağı anlamına
gelmez. Örneğin, daha pahalı bir ekspres hizmetten daha ucuz bir yavaş hizmete kadar farklı tarife
sınıflarını kurşun zamanı temelinde kullanmak mümkündür.


Entegre planlama için, orchestrator ün nakliye akışlarına ve intermodal taşımacılığa genel bir bakışa
ihtiyacı vardır. Sonuç olarak, gerçek zamanlı bir planlama için nakliyecinin nakliye siparişlerinin, tüm
taşıma kapasitesini ve mevcut kullanımı, lojistik servis sağlayıcısının gerçek zamanlı değişiklikler
yapmasını sağlamak için tek bir yerde görünür olması gerekmektedir. Esnek kapasite daha sonra talep
ve arz arasındaki eşleşme kullanımını maksimize etmek için geliştirilmiş en son bilgiler kullanılarak
oluşturulur. 


Synchromodal taşımacılık için, göndericiden, altyapı yöneticilerinden ve orkestratör için operasyonel
servis sağlayıcılardan gelen verileri içeren tek bir entegre sistem gereklidir. Bu sistemi kullanacak
ekibin ise literatürde control tower tarafından yapılması amaçlanır.


Gerçek zamanlı bir planlama yapmak için gerçek verilere ihtiyaç vardır ve bunu merkezi bir sistemde
görülebilen birçok farklı kaynaktan bilginin bulunduğu bir altyapıya ihtiyaç vardır. Tüm bu verileri
orkestratör için zamanında ve doğru biçimde sunmak zor bir iş olsa da synchromodal taşımacılık için
vazgeçilmez bir unsurdur.


Bir kontrol kulesinin tasarımında önemli bir nokta, birkaç veya belki de çok sayıda nakliyecinin ve
operasyonel servis sağlayıcısının verilerini içermesidir. Bir kontrol kulesi tasarlarken, şirketlerin
rakiplerinden gizli bilgilere erişememesi için güvenliğe ciddi bir önem verilmelidir bunun içinde
kullanılacak altyapının sağlam olması esastır. 


SYNCHROMODAL OLGUNLUK MODELİ



Olgunluk modeli, şirketleri ve süreçleri tanımlamak veya kıyaslamak için kullanılmaktadır. Bir olgunluk
modelinin önemi, şirketlere olgun bir sürece doğru bir sonraki adımı atmaları için hangi seviyelerde
iyileştirmeler yapılması gerektiğine dair bir göstergedir. Bir olgunluk modeli genellikle açıklandığı gibi
5 farklı seviyeden oluşur. 


Bu nedenle, synchromodal olgunluk modeli de 5 seviyeden oluşur:


1. Ad-hoc: Ad-hoc Intermodal Taşıma


2. Tekrarlanabilir: Yapısal Intermodal Taşıma


3. Tanımlı: Synchromodal Taşıma


4. Entegre: Gerçek Zamanlı Synchromodal Taşıma


5. Genişletilmiş: Genişletilmiş Synchromodal Taşıma

Seviyelere ek olarak, her seviyenin tam bir tanımını veren ve seviye başına değişiklikleri yapısal bir
şekilde gösteren anahtar süreç alanları oluşturulmalıdır.


Synchromodal olgunluk modeli için 7 temel işlem alanı şu şekildedir :

Taşımanın Yürütülmesi: Taşımanın gerçekleştirilme şeklini belirtir

Ulaşım Planlaması: Ulaşımın planlanma şeklini belirtir.

Veri Paylaşımı: Planlamanın doğru yürütülmesi için veri gereksinimlerini belirtir.

Karar Verme Gücü : hangi paydaşın taşımacılığın nasıl ve ne zaman yürütüldüğü hakkında hangi kararları verebileceğini belirtir.

İlişki Türü : Zincirde yatay ve dikey işbirliği hangi ölçüde olduğunu gösterir

Fiyatlandırma: tarifelerin nasıl belirlendiği ve ödemenin nasıl gerçekleştiğini belirtir.

Temel Performans Göstergeleri: operasyonel sürecin performansı hakkında geri bildirim verme şeklidir. 



Geçici intermodal taşımacılıktan yapısal intermodal taşımacılığa geçiş, nakliyeciler ve lojistik hizmet sağlayıcıları arasında daha yoğun bir işbirliği ve intermodal taşımacılığın yapısal kullanımı ile karakterize edilir. Bunu başarmak için sınırlı bir işbirliği biçimi gerekir. Örneğin, kapasitenin önceden rezerve edilmesini ve/veya satın alınmasını sağlayan bir tahmini diğer partilerle paylaşmak gerekmektedir.

Yapısal intermodal taşımacılıktan senkromodal taşımacılığa geçiş, a-modal rezervasyon ile karakterize edilir. Bu aynı zamanda modalite başına güvenilirliği sağlayacağından bir
KPI ölçütü olur çünkü gönderici bu kararı lojistik orchestrator a aktarır. 

Senkromodal taşımacılıktan esnek synchromodal taşımacılığa geçiş, fiyat ve güvenirlik açısından taşımacılığa rota üzerinde entegre olarak yaklaşılması ile karakterize edilir. Bir lojistik veri platformu üzerinden yoğun bir işbirliği oluşur, bu da kullanım oranını arttırmak için rezervasyon ve planlama taşımacılığında daha fazla esneklik yaratır. Bunun arkasındaki fikir, aksamalar ve/veya olaylar durumunda, diğer modalitelere ve/veya rotalara gerçek zamanlı geçiş yapmak olur. 

Esnek synchromodal taşımacılıktan synchromodal hizmetlerin genişletilmesine geçiş, lojistik orchestrator un nakliye teslimat zamanlarını hizmet seviyesi anlaşmaları temelinde belirlemesi ile karakterize edilir. Lojistik servis sağlayıcı daha sonra modaliteyi, alınacak rotayı ve teslimat anını seçme esnekliğine sahip olur. Bu şekilde, senkromodal ağdaki farklı seçeneklerden optimal kullanım yapılabilir.


SYNCHROMODAL SÜREÇ AKIŞI





1. Olay Tahmini


Bağlamsal olayları tahmin etmek için tarihsel ve gerçek zamanlı bağlamsal olay verilerini kullanmayı
ima eder Bunun için . Bu tür tahminlere dayanarak, lojistik firmalar  teslim alma süresini planlayabilirler.
Sonuç olarak, tırların limanlarda/terminallerde/müşteri adreslerinde bekleme süresi azaltılır.


2. Talep Tahmini


Sevkiyat segmentlerini sevkiyat oluşturmak üzere birleştirmek anlamına gelir. Talep toplama yoluyla,
bir planlayıcı artık her gönderi için ayrı bir nakliye planı yapmak zorunda değildir, bunun yerine,
gönderileri ve gönderi segmentlerini tarayarak aracın kapasitesini optimize edebilir.


Bir gönderici, gönderisini taşımak için belirli bir modalite belirtmezse, lojistik firması fiyat, talep, araç
kullanılabilirliği ve bağlamsal verilere dayanarak herhangi bir taşıma modunu kullanabilir.


Bunun yanında talep toplama işlemi bir uygulama tarafından veya bir planlayıcı tarafından manuel
olarak gerçekleştirilebilir.


3. Akıllı Planlama


Optimize edilmiş taşıma planları yapmak için bir rota planlama uygulaması kullanmak anlamına gelir.
Akıllı planlama uygulaması, mesafe, zaman, talep, maliyet vb. dahil olmak üzere çeşitli parametreleri
optimize eder., bağlamsal verileri kullanır ve bir konsinye için taşıma planlarının bir listesini üretir. Bu
listeden, bir planlayıcı konsinye için bir taşıma planı seçer.


4. Dağıtım Yönetimi


Bir aksama nedeniyle gecikmeyi önlemek için bir planlayıcı tarafından alınan tüm eylemleri kapsar.
Kesintiye uğramış bir konsinyede (yani dinamik planlama) yeniden planlamak için, planlayıcı bir akıllı
planlama uygulaması kullanabilir veya manuel olarak yapabilir. 


5. Müzakereler 


Dinamik planlama nedeniyle, taşımacılıkta yükleme süresi, boşaltma süresi ve trans-port modu
değişebilir. Planlayıcı bu durumda göndericinin değişiklikleri kabul edip etmediğini onaylamak
zorundadır.


Anlaşmazlık durumunda, planlayıcı farklı bir plan seçmek zorundadır. Yine, gönderici anlaşması
aranır. Bir anlaşmaya varılana kadar bu süreç tekrarlanabilir. Bu mümkün, gönderici aynı fikirde
olmadığını orijinal planında herhangi bir değişiklik ile. Göndericiden anlaşma arayan, anlaşmazlık
durumunda başka bir plan seçen dinamik planlamanın tüm sürecine müzakere denir. Manuel
planlamayı içeren müzakere süreci kırmızı renkte vurgulanır.

6. Dinamik Değiştirme 


Bir gecikmeyi önlemek için bir sevkiyatın modalitesinin değiştirildiği özel bozulma işleme
durumunu ifade eder.

KAYNAKLAR

Singh, P. M. (2019). An integration platform for synchromodal transport. Enschede: University of Twente.

Dong, C., Boute, R., McKinnon, A., ve Verelst, M. (2018) Investigating synchromodality from a supply chain perspective

Alons-Hoen, Kristel; Somers, Guy; van Duin, Ron (2019) Moving from intermodal to
synchromodal transport A maturity model applied to a case study in North Western Europe 

Behdani, B., Fan, Y., Wiegmans, B., & Zuidwijk, R. (2016) Multimodal Schedule Design
for Synchromodal Freight Transport Systems

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Operasyonel Mükemmellik (OPEX) Araçları

Kullanıcıların Senaryoları Use Case'ler

Değer Akışı Haritalama / Value Stream Mapping