Design Thinking, Lean ve Agile Nasıl Birlikte Çalışır?

Bir işi yapmak söz konusu olunca önümüze şu seçenekler geliyor;

Doğru işi yapma
İşi doğru yapma
İşi hızlı yapma

Bu üç boyuttan biri eksik kaldığında sorun yaşama ihtimalimiz yüksek.

Doğru işi yanlış yöntemlerle hızlı yaptığımızda kaliteden ödün veririz. Bu işin pazara hızlı çıkması konusunda fayda sağlasa da kalite problemleri ileride başımızı ağrıtır, maliyetlerimizi yükseltir. Teknik borcunuz başınıza bela olur, müşteriniz sizden soğur, çalışanlarınız memnun olmaz.

Doğru işi, doğru yöntemlerle yavaş yaptığımızda kaliteli de olsa, bazen işe yarasa bile pazar fırsatlarını kaçırmamız muhtemeldir. Yaşadığımız dönemde rakiplerimiz saniyeler içinde yeni özellikler eklerken yavaş olmak alabileceğimiz en büyük risk olur.

Yanlış işi doğru yöntemlerle hızlı yaptığınızda yüksek kalitede olsa, pazara hızlı da çıkmış olsanız kimsenin sevmediği hızlı “çöp” üretmiş olursunuz. Müşterileriniz sizi sevmez, çalışanlarınızın motivasyonu düşer.

Üç seçeneği de eksiksiz yapabilmek için Design Thinking, Lean ve Agile yazılım geliştirme yaklaşımlarının birlikte kullanımının önemi oldukça büyük.

Desing Thinking

Desing Thinking, sorunlarını çözmeye çalıştığımız insanlarla empati kurmaya, durumu anlamaya, çözüm önerileri üretmeye, prototip üretmeye ve doğru yönde ilerleyip ilerlemediğinizi görmek için test etmeye odaklanıyor. 

Design Thinking özellikle problem alanının keşfedilmesi, daha iyi anlaşılması gereken zamanlarda işe yarıyor. Farklı ekoller olmasına rağmen sorundan çözüme giden yolda temelde bir süreç kabaca şöyle işliyor:

Önce paydaşlardan farklı yöntemlerle olabildiğince bilgi toplanıyor.
Toplanan bu bilgiler acı noktalarının belirlenmesi, sorunlar, yapılacak işler olarak kümelere ayrılıyor.
Bu kümelerden olabildiğince çok çözüm üretmeye çalışılıyor.
Sonrasında en çok umut vaadeden fikirlerden prototip yapılarak test ediliyor.




Başarılı bir Design Thinking çalışmasının sonucu insanların ihtiyaçlarını karşılayacak bir örnek prototip olabilir. Takımlar sonunda belli bir bağlam içinde ihtiyaçların arkasındaki temel şeyleri anlamış olur ve eldeki çözüm ve yöntemlerin sonucu bir prototip çıkartırlar. Prototipler yeni fikirlere ya da yeni gözlemlere yol açar ve en sonunda ihtiyaca yönelik iyi bir çözümle çıkılır.

Agile 

Agile, yazılım sistemlerindeki genel giderlerin azaltılmasını sağlayan ve büyük değişikliklere neden olmadan istenilen değişikliklere hızlı bir şekilde cevap verebilmeyi amaçlayan yazılım geliştirme yöntemidir.

Kapsamlı dokümantasyonlardan çok çalışan yazılıma önem verir.
Kâğıt üzerindeki sözleşmelerden ziyade müşteri ile birlikte çalışmayı amaçlar.
Müşteriden alınan geri dönüşlere göre değişime hızla adapte olur.
Yazılım geliştirmeye Iterative yaklaşır.

Agile özünde süreçle ilgili değildir, nasıl çalışacağını dikte etmez. Agile bir çalışma felsefesidir.  Hedef doğru işi yapmak değil, karar verilen işi doğru yapmaktır.

Lean

Lean yaklaşımın ısrarla üzerinde durduğu husus, değer yaratmayan hiçbir işin yapılmamasıdır. Bu yaklaşım, gereksiz işler yerine sadece yapılması gereken işin yapılmasını öğütler.
Lean, müşteri odaklı bir tablo üzerindeki varsayımları belirterek ve sonra tüm ürün için en yüksek riske göre varsayımlara öncelik vererek ve onaylayarak işe başlama eğilimindedir.
Bilgilere hızlı yanıt verme ve müşteri ihtiyaçlarını dinleme esnekliğine sahip kuruluşlarda kullanılabilir.
İş modellerinin ayakta kalıp kalıp kalmayacağını anlamıza yardımcı olur. Bunu varsayımlara dayalı deney, iteratif ürün sürümleri ve doğrulayarak öğrenme ile yapar.

Nasıl Birlikte Çalışırlar?

Design Thinking, problemi keşfeder, tanımlar ve fikir üretir.
Lean, doğru işi yapmamızı sağlar.
Agile, yapılan işi doğru yapmamıza yardımcı olur.


Üçü de belirsizlikle başa çıkarak iterasyonlarla riskleri azaltıp en doğru çözümü bulmaya çalışırlar.

Üç yaklaşımın birlikte çalışmasını görselleştirmede iki temel düşünce mevcut. Biri Gartner Institute'a diğeri ise Geert Claes'e ait.



Gartner'ın yaklaşımının yukarıdaki diyagramda ortaya koyduğu temel ilkesi fikir ve ürün ile sorun ve çözüm arasında sürekli, döngüsel bir akış olmasıdır. Bu, akıllı ürün geliştirme sürecinin temel taşını oluşturur.



Geert Claes'e göre ise bir yöntemin bir sonrakine aktığı yer çok tartışmalıdır, çünkü çok fazla benzer teknik  ve bu tekniklerin çakışma noktası vardır.

Takım çalışması düz “waterfall” bir akış yerine, soyut düşüncelerden somut geliştirme görevlerine gelene kadar döngüsel biçimde öğrenerek ve arttırarak ilerlemelidir. Yukarıdaki çizimdeki daireler iterasyonlarla takımların nasıl ileri geri gidebileceğini, yeni veriler, yeni öğrenmelerle daha soyut ve kavramsal konulara kadar nasıl ileri geri çalışabileceğini gösteriyor.

Elden ele kültüründen vazgeçilmiş, sürekli öğrenme ve doğrulamaya dayalı bir süreç ile ilerlemek gerekiyor.

Sonuç olarak, çoğu inovasyon metodolojisi büyük değerler katabilir ve nereden başlanacağına, hangi yöntem ve tekniklerin uygulanacağına karar vermek takıma bağlıdır. Hemfikir olunan nokta ise kendi çözümümüze aşık olmaktan kaçınmak ve nitelikli, nicelikli müşteri geri bildirimlerini dinlemek.


Kaynak;

https://medium.com/ltunes/de%C4%9Ferli-olan%C4%B1-yapmak-i-e400794f85e5
https://medium.com/@geertwlclaes/when-which-design-thinking-lean-design-sprint-agile-a4614fa778b9
https://www.digi-corp.com/blog/understanding-how-design-thinking-lean-and-agile-work-together/

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Operasyonel Mükemmellik (OPEX) Araçları

Kullanıcıların Senaryoları Use Case'ler

Değer Akışı Haritalama / Value Stream Mapping