Veri Görselleştirme&Veri Şeffaflığı

Veri görselleştirme, bilgi ve verilerin grafikler ve haritalar gibi görsel öğeleri kullanarak, verilerdeki eğilimleri, aykırı değerleri ve kalıpları görmek ve anlamak için erişilebilir bir yol sağlar.

Büyük Veri dünyasında, veri görselleştirme araçları ve teknolojileri, büyük miktarda bilgiyi analiz etmek ve veriye dayalı kararlar almak için çok önemlidir."Büyük Veri çağı" hızla ilerlerken, görselleştirme, her gün üretilen trilyonlarca satırlık veriyi anlamlandırmak için giderek daha önemli bir araç haline geliyor.

Başlıca Yöntemler:

  • Grafikler

  • Tablolar

  • Büyük Veri Grafikleri

  • Haritalar

  • Infografikler

  • Dashboardlar

DHL Rota Optimizasyonu (İnfografik Örneği)
                  

















Dashboard Örnekleri
4 Önemli KPI

Öncelikleri belirlemek için punto ve pozisyonun kullanılması


‘En önemli ölçütünüz, gözlerin ilk geldiği yerde sol üst köşeye gitmelidir.’

  • Maksimum 3 grafik türü olmalı, 


  • Ölçülü bir renk paleti ve tutarlı bir düzen kullanılmalı 



Kullanıcılar için pasta grafiği kullanabilirdik, bunun yerine bir bakışta anlaşılması çok daha kolay olan bir tablo kullandık.’


  • Kısaltma kullanın

  • Faydalı dashboard hiç bitmeyen bir arayıştır.


Bu yüzden kontrol panelinizi geliştirmek çok önemlidir. Ekibinize hangi sayıları yararlı bulduklarını sormaya devam edin ve yaklaşımınızı değerlendirin. Bir gün başarılı olan bir teknik, gelecekte mutlaka işe yaramayacak


Grafik Check List

Yüksek etkili grafik oluşturmak için,rehberlik edecek bir kontrol listesi kullanmak gerekir.


Stephenie ve Ann (2014) veri görselleştirme kalitesini ölçmek için bir kontrol listesi oluşturdu.


Metin

  • Grafikleri çok fazla metin içermez


  • Altyazı ve / veya ek açıklamalar ek bilgi sağlar


  • Metin boyutu hiyerarşiktir ve okunabilir


  • Metinler yatay olmalıdır


  • Veriler doğrudan etiketlenir


  • Etiketler idareli kullanılır


Grafik Düzenleme

  • Oranlar doğrudur

(Eksen aralıkları eşit uzaklıktadır

Her eksen aralığı etiketlenmemiş olsa bile, eksen aralıkları arasındaki  boşluklar aynı birim olmalıdır.)

  • Grafik iki boyutludur

(Üç boyutlu görüntülerden, eğimlerden ve diğer  bozulmalardan kaçının.)

  • Dekorasyon içermez

(Grafik, yalnızca dekorasyon için kullanılan küçük resim veya diğer resimlerden arındırılmıştır.) 

  • Simgeler gibi bazı şekiller yorumu destekleyebilir.

 


RENK

  • Kültürel renk çağrışımlarını kullanın

Varsayılan renk şemalarını değil, markayı veya diğer bilinçli tercihleri ​​temsil etmelidir. Marka renklerini ve uyumlu olan diğerlerini belirlemek için online araçları kullanın.

  • Renk, anahtar desenleri vurgulamak için kullanılır

  • Eylem renkleri, izleyiciyi ekranın önemli kısımlarına yönlendirmelidir. 

(Daha az önemli veya destekleyici veriler sessiz renkte olmalıdır.)

  • Siyah beyaz basıldığında renk okunaklı olmalıdır

Siyah beyaz basıldığında veya fotokopi çekildiğinde, izleyici yine de verilerdeki desenleri görebilmelidir

  • Renk, renk körlüğü olan insanlar için okunaklı olmalıdır

 (Bu renkler birbirine değdiğinde kırmızı-yeşil ve sarı-mavi kombinasyonlarından kaçının.

Renk körlüğü için uygun renk şemalarını bulmak için Color Brewer gibi siteleri kullanın)

  • Metin, arka planla yeterince kontrast oluşturuyor

Beyaz / şeffaf arka plana karşı siyah / çok koyu metin okunması en kolayıdır.



ÇİZGİLER

  • Kılavuz çizgileri varsa, sessize alınır

  • Renk siyah değil soluk gri olmalıdır.

  • Grafikte sınır çizgisi yok

  • Eksenlerde gereksiz onay işareti yoktur Onay işaretleri çizgi grafiklerde yararlıdır (y ekseni boyunca her noktayı zaman içinde sınırlandırmak için ancak çubukta gereksizdir)

  • Grafiğin bir yatay ve bir dikey ekseni vardır


GENEL
  • Grafikler, izleyicinin dikkatini çekeceğinden, yalnızca ilgilenilmesi gereken verileri görselleştirin.

(Önemsiz bilgi içeren çok sayıda grafik, görselleştirmenin gücünü azaltır.)

  • Grafik, önemli bulguyu veya sonucu vurgular

  • Uygun grafik türü

  • Grafik uygun hassasiyet düzeyine sahiptir

Az sayıda sayısal etiket ondalık basamağa ihtiyaç duyar. Hassasiyet önemli olduğunda, uzunluk veya bir çizgi boyunca noktalarla farklılık gösteren bir grafik türü seçin (örneğin, çubuk grafikler, nokta grafikleri). Kesinlik daha az önemli olduğunda, açılar veya alan (ör. Pasta grafikler, daire grafikler) aracılığıyla farklılıkları görüntüleyen bir grafik kullanabilirsiniz.

  • Bağlamsal veya karşılaştırmalı veriler mevcut

(Karşılaştırmalar - zaman içinde, programlarda veya katılımcıların alt gruplarında vb. - izleyicinin verilerin önemini anlamasına yardımcı olur.)


GRAFİKLER

Yanlış gösterimli grafikler



Grafik Türleri

Çubuk Grafiği


  • İnsanların en çok görmeye ve oluşturmaya yatkın olduğu en çok kullanılan grafiktir. 

  • Tek değişken olduğu durumda değişkenlerin birbirine göre kıyaslanması için uygun ama birden fazla değişken olduğu durumda kullanılmamalı.

  • Aşağıdaki grafik çok büyük hata değil ama anlaşılması kolay da değil.


Doughnt Chart /Pie Chart  


Temelde Pie Charta benzemektedir ve kullanım alanları aynıdır. 

Tek farkı ortada toplam miktarı göstermektedir (Ortaya text box ekleme imkanı sunar ).


Çizgi Grafiği

 

Birden fazla değişkenin zaman içindeki değişimini göstermek için kullanılır

Ama bütüne katkısının değişimini göstermekte yetersiz kalır




Area Chart


  • Stackli olmayanlar parçaların tek başına değişiminde area kullanılmamalıdır

  • Parçaların bütüne göre durumu göstermekte Area Stack, Line Chart’a göre daha anlaşılırdır. 

  • Bütünün parçalarının zaman içinde bütüne göre değişimi gösterilecekse en iyi stacked area; toplam miktar gösterilmeyek ve sadece parçaların oranı önemli ise en sondaki uygundur.



TreeMap Chart


Her hiyerarşinin alt parçalarınının durumunu da gösterir.

Kategori ve alt kategori olmadığı durumda treemap chart kullanılmamalı.


Bridge Chart


  • Başlangıç ve bitiş tarihi arasında parçaların katkısını gösteren bir grafiktir. 

  • İki parametre arasındaki bileşenlerin katkısını göstermek için de kullanılabilir. Örneğin brüt kar ve net kar arasındaki bileşenlerin etkisini göstermek içinde kullanılabilir.



Scatter Plot


  •  Birden fazla verinin birbirine göre durumu incelenir. 

  • İstatistikçilerin ve data bilimcilerin en çok kullandığı grafiklerden biridir.

  • Zaman durumunda, tüm verilerin nümerik olmadığı durumda veya en az 2 boyut olmadığı durumda bu grafik çizilemez. 

  • Kategoriler varsa kullanılamaz


Histogram 

Bir verinin histogramı tüm değişkenlerin ne kadar sıklıkla yapıldığı ile ilgilidir. 

Multi-color histogramlardan kaçınılmalıdır. Birden fazla veri türü tek histogram grafiğinde gösterilmeye çalışılmamalıdır.


Büyük Veri Görselleri

Facebook kullanımının popülerliği -. Işığın yoğunluğu Facebook kullanımının popülerliğini gösterir.



Akış Grafiği

Akış grafiği bir merkezi eksen etrafında yer değiştiren ve akan, organik bir şekle neden olan bir tür yığılmış alan grafiğidir. 

Katmanların bir eksenin üzerinde istiflendiği geleneksel bir yığılmış alan grafiğinin aksine, katmanlar "kıpırdatma" larını en aza indirecek şekilde konumlandırılır.


Tarayıcı Pazar Payı (2002-2009)


AX IIS W3schools.com's Historical Browser Statistics Custom Visualziation August 2009 


BP Yağ Sızıntısı (2010 Meksika)
NSF (National Science Foundation) tarafından hazırlanan aşağıdaki görsel suyun altındaki BP petrol sızıntısı akışının sürükleyici bir simülasyonudur. 

Nisan 2010'da yaşanan olay, Meksika Körfezi'ndeki Deepwater Horizon petrol sondaj kulesini iyice tahrip ettiğinde, ABD tarihindeki en büyük çevre felaketine sebep oldu ve sızıntıyı durdurmak için çeşitli ekipler görevlendirildi

Araştırmacılar, ülke çapındaki üniversitelerde, her ikisi de TeraGrid kaynak sağlayıcısı olan Texas Advanced Computing Center (TACC) ve Louisiana Optical Network Initiative (LONI) aracılığıyla sağlanan gelişmiş siber altyapıyı, müdahale çabalarına bilgi vermek ve Körfez Kıyısı boyunca petrol sızıntısının etkisini tahmin etmek için kullandılar. 


Hesaplamalı akışkanlar dinamiği simülasyonları  kullanılarak 

hazırlanmıştır. 

"Şeritler" parçacıkları gösterir, rengi ve kalınlığı hareketi gösterir


Twitter Sosyal Bağlantılar  

"# My2K" hashtag'i 28 Kasım 2012 tarihinde kongre Cumhuriyetçileriyle devam eden bütçe anlaşmazlığı bağlamında Beyaz Saray tarafından önerildi. Hashtag'in, Kongre otomatik bir vergi artışını engellemek için harekete geçmediği takdirde, ortalama ABD hane halkının karşı karşıya kaldığı "2K" veya tahmini 2.000 $ 'lık artan vergi maliyetlerini temsil etmesi amaçlanmıştır. Başkan bu hashtag ile, vergi indirimini korumak için Twitter taraftarlarını Kongre'yi basmaları için bir araya getirmeyi amaçladı.

"My2K" afişi etrafında ne tür bir kalabalık toplandığını anlamak için 6 Ocak'tan başlayıp 8 Ocak 2013'te sona eren "My2K" mesajını tweetleyen 688 Twitter kullanıcısını temsil eden bir sosyal medya ağı grafiği toplandı ve analiz edildi. 

  • “My2K” hakkında tweet atan birinin aynı zamanda terimi kullanan başka bir kişinin takipçisi olduğu her durum için yeşil bir kenar veya bağlantı hattı kullanıldı. 

  • "My2K" hakkında yazan başka bir Twitter kullanıcısına "yanıt verirse" veya "bahsederse" de mavi bir kenar vardır.

  • "Cevaplar" veya "Bahsedenler" olmayan "My2K" hakkındaki her tweet için bir kendi kendine döngü sınırı vardır. Bu Twitter kullanıcılarına başkalarıyla bağlantılı olmadıkları için bu görüşmelerde "izole" diyoruz.

  • Köşe boyutları takipçi değerlerine dayanmaktadır.

Grafik Clauset-Newman-Moore küme algoritması ve Harel-Koren düzen  algoritması kullanılarak düzenlenmiştir.


Kutuplaşmış Kalabalık ağ haritasında, iki büyük yoğun insan grubu aynı konu hakkında konuşuyor, ancak birbirine bağlanmıyor veya aynı kelimeleri ve URL'leri ve diğer hashtagleri kullanmıyor. Bu gruplar arasında köprü oluşturan az sayıda kullanıcı vardır. Bu konu hakkında konuşan çok insan diğerlerinden “izole edilmiştir”; çoğu kullanıcı en az birkaç kişiye bağlıdır. 

Genellikle siyaset ile ilgili konularda bu durum yaşanır


Sıkılaşmış Kalabalık ağ haritasında, daha küçük yoğunlukta 2’den 6’ya kadar insan grubu oluşabilir.

Gruplar arası köprü çok daha yoğundur. Bu konu hakkında konuşan çok az insan diğerlerinden “izole edilmiştir”

Hobi, profosyonel konular, gündemdeki konular genellikle bu gruba girer


Isı Haritaları

Isı haritaları için en çok kullanılan girdi verileri, nokta verileridir. Bu veriler yönteme çok iyi uyarken, çizgi ve çokgen verilerine dayalı çalışmalar da mevcuttur. Verilerin bir renk yelpazesinde görselleştirilmesi amaçlanır. 


Amerikalı girişimci ve yazılımcı Cormac Kinney tarafından 90'lı yılların ortalarında icat edilen Isı Haritası, ilk olarak menkul kıymet yatırımcılarının piyasa işlemlerine yardımcı olmak için uygulandı.

Son yıllarda en yararlı ve güçlü veri analiz araçlarından biri olan “ısı haritası ” pazarlama, perakende, depo tasarımları, ulaşım gibi oldukça geniş bir yelpazede kullanılır. 


Isı haritalarının kesin kuralları veya kesin tanımları yoktur. Benzer değerleri birbirine yakın yerleştirmek için sütunların ve satırların permütasyonunu kullanan küme analizini kullanarak sonuçları görselleştirir. Çekirdek yoğunluğu tahmini, sıcak noktaları tanımlamanın ana yöntemlerinden biridir. Eşit uzamsal dağılım nedeniyle, trafik kazası verileri Coğrafi Bilgi Sistemi tarafından ısı haritası uygulaması için en uygun durumdur.

Yakınsak Aralık artan yoğunluğu gösterir

Çoğu durumda, tek renkli olur (en açıktan en karanlığa geçiş)

Iraksak Aralık ise verileri belirli bir aralıkta, pozitif değerlerin bir tarafta ve negatif değerlerin diğer tarafta olduğu durumlarda kullanılır. 

Genel olarak, en çok kullanılanlar ‘divergent symmetric ranges’, yeşil-sarı-kırmızı aralıkları veya mor-mavi-yeşil-sarı-kırmızının genişletilmiş bir versiyonu kullanılmaktadır.

Genellikle javascript destekli programlarda ısı haritaları çizilebilir.

HeatmapTool.com, nokta verilerinin bir ısı haritası olarak görselleştirilmesi için bir araçtır. 

Çok çeşitli ayarlara sahiptir. Sekiz renk şemasının yanı sıra kendi renk şemanızı ayarlama seçeneği ve yarıçap, ısı haritası opaklığı ve geçiş yumuşatma ayarları vardır. 

Yalnızca uzamsal verilere sahip bir CSV dosyasının URL'sine ihtiyaç duyar ve Google Maps API ile kullanılması önerilir.



Büyük Veriyi Görselleştirme


Son yıllarda Büyük Veri, Akademisyenler, BT Şirketleri ve hükümetler dahil olmak üzere tüm endüstrilerin ilgi konusu haline geldi. Günümüzde sosyal ağlardan, trafik sensörlerinden, uydu görüntülerinden, bankacılık ve finans piyasasından, Nesnelerin İnternetinden (IoT'ler), çevremizdeki sensörler ve tıbbi geçmişimiz gibi tüm online kayıtların dijitalleşmesinden büyük miktarda veri üretilmektedir.

Büyük Verinin temel zorlukları, verileri depolamak,işlemek, analiz etmek ve görselleştirmektir.

Görselleştirme aracı bize olabildiğince düşük gecikmeyle etkileşimli görselleştirme sağlayabilmelidir.


Gecikmeyi azaltmak için aşağıdakiler yapılabilir. 

• Önceden hesaplanmış verileri kullanma

• Veri İşleme ve oluşturmayı Paralelleştirme 

• Tahmine dayalı bir ara yazılım kullanma

• Yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmamış verilerle başa çıkabilmek

 için paralleştirme algoritmasına ihtiyaç duyuldu ve paralelleştirme

 algoritmasındaki zorluk, problemi bağımsız olarak çalışabilecekleri 

kadar bağımsız bir göreve bölmektir.


Görselleştirilecek verilerin boyutlarını dikkatlice seçmemiz gerekir, eğer

 görselleştirmemizi düşürmek için boyutları küçültürsek, o zaman ilginç 

kalıpları kaybedebilir, ancak tüm boyutları kullanırsak, görselleştirmeye 

yararlı olmayacak kadar yoğun olabilir. 


Büyük veri işlemede Hadoop ve R programlama dili çok yaygın 

kullanılır

Büyük Veriyi Görselleştirme Problemleri

  • Görsel gürültü: Veri kümesindeki nesnelerin çoğu birbirine fazlasıyla bağlıdır. Onları ayırmak çok zorlaşıyor.

  • Bilgi kaybı: Yanıt süresini arttırmak için veri seti görünürlüğünü azaltabiliriz, ancak bu bilgi kaybına yol açar. 

  • Büyük görüntü algısı: İstenilen mekanik çıktıyı elde ettikten sonra bile fiziksel algımızla sınırlı kalıyoruz.

  • Yüksek görüntü değişimi oranı: Görüntü değişim oranı çok yüksekse, sayıya tepki vermek imkansız hale gelir. 

  • Yüksek performans gereksinimleri: Statik görselleştirme sırasında bu faktör, daha fazla, yani yüksek performans gerektiren dinamik görselleştirmeye kıyasla göz ardı edilebilir.

Veri Görselleştirme Araçları

Bir görselleştirmenin sahip olması gereken en önemli özellik etkileşimli olmasıdır, bu da kullanıcının görselleştirme ile etkileşime girebilmesi gerektiği anlamına gelir. Görselleştirme, üzerine gelindiğinde ilgili bilgileri göstermeli, yakınlaştırma ve uzaklaştırma paneli orada olmalı, verilerin alt kümesini veya üst kümesini seçersek görselleştirme çalışma zamanında kendini uyarlamalıdır.


1) Tableau: Tableau, İş Zekası odaklı etkileşimli veri görselleştirme aracıdır. Tableau, çok çeşitli görselleştirme seçenekleri sunar. Özel görselleştirme oluşturma seçeneği sunar. Hızlı ve esnektir. Çoğunlukla tüm veri biçimini ve Amazon Aurora'dan Cloudera Hadoop ve Salesforce'a kadar çeşitli sunuculara bağlantıyı destekler. Kullanıcı arayüzü sezgiseldir, çok çeşitli grafikler mevcuttur. Basit hesaplamalar ve istatistikler için herhangi bir kodlama becerisi gerektirmez, ancak yoğun analitik için modelleri R'de çalıştırabilir ve ardından sonuçları Tableau'ya aktarabiliriz. Bu, gerçekleştirmemiz gereken göreve dayalı olarak oldukça fazla programlama becerisi gerektirir.

Masaüstü sürümü için lisans satın almak gerekir. Ayrıca, Sunucu ve Masaüstü sürümlerinin lisansını ayrıca satın almanız gerekir. Derinlemesine analiz için R b kodlama becerisi gereklidir.

2) Microsoft Power BI: Power BI, güçlü bir bulut tabanlı iş analizi hizmetidir. Görselleştirme etkileşimli ve zengindir. Power BI, Power BI Desktop, Service (SaaS), Apps olmak üzere 3 öğeden oluşur. Her hizmet bizim için mevcuttur, bu nedenle Power BI'ı esnek ve ikna edici hale getirir. 60'tan fazla kaynak entegrasyonu türü ile dakikalar içinde görselleştirme oluşturmaya başlayabilirsiniz. Power BI; Office, SharePoint ve SQL Server gibi tanıdık Microsoft araçlarını birleştirir. Diğer araçlardan ayırdığı özellik, verileri sorgulamak için doğal dili kullanabilmenizdir. Bu araç için programlama becerilerine ihtiyacınız yoktur, ancak R komut dosyanızı çalıştırma seçeneği mevcuttur. Birden çok veri kaynağını birleştirebilir ve kullanışlı olan modeller oluşturabilirsiniz.  Tableau'ya göre yavaştır

3) Plotly: Plotly, ayrıca Plot.ly olarak da bilinir. Python ve Django çerçevesi kullanılarak oluşturulur. Gerçekleştirebileceği eylemler, verileri analiz etmek ve görselleştirmektir. Kullanıcılar için ücretsiz ancak sınırlı özelliklere sahip, profesyonel üyeliği satın almamız için ihtiyaç duyduğumuz tüm özellikler için. Çevrimiçi grafikler ve gösterge tabloları oluşturur, ancak Ipython not defteri, jupyter not defteri ve panda içinde çevrimdışı hizmet olarak kullanılabilir. Plotly, statik görüntüden verileri otomatik olarak alan “Web Plot Sayısallaştırıcı (WPD)” adlı bir araç kullanır.Plotly şirket içi hizmet de mevcuttur, plot.ly bulut gibidir, ancak verileri kendi güvenlik duvarınızın arkasında özel bulutunuzda barındırırsınız. Bu, verilerinin gizliliği konusunda endişeleri olanlar için. Python, R, MATLAB ve Julia API'leri aynı şekilde mevcuttur. 

4) Gephi: Gephi, Java ve OpenGL ile yazılmış açık kaynaklı ağ analiz aracıdır. Çok büyük ve karmaşık veri kümelerini işlemek için kullanılır. Ağ analizi şunları içerir: • Sosyal Ağ Analizi • Bağlantı Analizi • Biyolojik Ağ Analizi Dinamik veri keşfi ile Gephi, grafik analizi için rekabetinin geri kalanında öne çıkmaktadır. İnce araçları çalıştırmak için hiçbir programlama becerisi gerekmez, ancak grafiklerde iyi bir bilgi gereklidir. Gephi yalnızca grafik görselleştirmede uzmanlaşmıştır, diğer görselleştirme türleri için kullanamazsınız.


Gephi Grafik Tasarım Ekranı



 
 

Tableau

Sisense

PowerBI

Plotly

Gephi

Veri kaynakları

Spreadsheet, tüm databases , cloud services,Json, pdf,  

Sql, excel,json,

Facebook, youtube, twitter, linkedin

Spreadsheet, tüm databases , cloud services,Json, pdf,  

Sql

JSON, CSV

Otomatik Güncelleme

Var, schedule

Var

Yok, refresh gerekli

Eş zamanlı update

Yok

Kullanım kolaylığı

Kullanıcı dostu 

Sürükle bırak, join

Join, Select

Birleştir, Kaldır eklentisi ile Sorguları düzenle (sql)

Sadece Python yazılımı ile çalışıyor.

Görsel tasarımı düşük, kullanıcı dostu değil, eğitim gerekli

Büyük Veri Analitiği

Hadoop, R,

Python

ETL, Python and R

R ve Python

Python 

Java ve OpenGL

Otomatik dashboard ve görsel grafik seçenekleri

Zengin grafik ve hazır dashboard seçenekleri 

Excel grafikleri kadar

Zengin grafik seçenekleri var ama hazır Dashboard seçenekleri yok

Standart grafikler 

Sadee Büyük Veri Grafikleri

Fiyat

$70/Mounth

 

$20/Mounth

 

Free

Açık Kaynak

Yok

 

Yok

Var

Var


İnteraktif Görselleştir

me

Var

Var

Var

Var

Var

Kullanım Tipleri

Masaüstü,On

line

Mobil

Masaüstü,

Online, 

Mobil

Masaüstü,

Online, 

Mobil

Online

Masaüstü

API var mı? (Uygulama Programla

ma Arayüzü)

Var

Var

Var

Var

Yok

Farklı Görselleştirme Uygulamaları

USA TODAY 

Amerika Birleşik Devletleri'ndeki gazeteler listesinde tiraj açısından ilk sırada yer almaktadır. 

Dinamik tasarımı, kısa raporlar, renkli görüntüler, bilgilendirici grafikler ve popüler kültürü dahil ederek dünya çapında yerel, bölgesel ve ulusal gazetelerin tarzını etkiledi


Her bölüm, harflerin ötesinde bölümleri ayırt etmek için belirli bir renkle gösterilir ve ilk sayfanın sol üst köşesinde bir kutuda görülür;


News bölümü Mavi

Finans bölümü Yeşil 

Spor Bölümü Kırmızı 

Yaşam Bölümü Mor

Veri Şeffaflığı

Verilerin Genişleyen Kapsamı

İnternetin ilk kişisel veri toplayıcıları web siteleri ve uygulamalardır. 

Pazarlamacılar, kullanıcıların çevrimiçi etkinliklerini izleyerek hedefli reklam ve içerik sunmaya başladılar. 

Daha yakın zamanlarda bir çok kullanıcı, fiziksel ürünlerdeki akıllı teknoloji şirketlerinin, kullanıcıların konumları ve davranışları dahil olmak üzere yeni bilgi türleri toplamasına izin verdi. Kullanıcıların tercihlerine sürekli adaptasyon gibi bu verilerin sağladığı kişiselleştirme, ürün deneyiminin merkezi haline geldi.

Bununla ilgili birkaç örnek aşağıdaki gibidir;

  • Google'ın Nest termostatı, ısıtma ve soğutmayı bağımsız olarak ayarlarken ev sahiplerinin alışkanlıklarını öğrenir.

  • Medtronic’in dijital kan şekeri ölçüm cihazının implante edilmiş bir sensörü, hastaları ve sağlık hizmeti sağlayıcılarını kan şekeri seviyelerinin rahatsız edici eşiklere yaklaştığı konusunda uyaran ve önleyici tedavilere izin veren bir cihaza kablosuz olarak bağlar. 

  • Araba servisi Uber, şehrin ulaşım planlamasını iyileştirebilmesi ve yol bakımına öncelik verebilmesi için kısa süre önce yolculuk verilerini Boston yetkilileriyle paylaşmayı kabul etti.

Bu veri akışı muazzam kötüye kullanım fırsatları sunuyor. Son zamanlarda 56 milyon Home Depot müşterisinin kredi kartı bilgilerinin çalınması gibi büyük ölçekli güvenlik ihlalleri, tüketicilerin güvenlik açığını kötü niyetli aracılara açık hale getiriyor.



Güven Oluşturan Yaklaşımlar

  • Birçoğu, günümüz iş modellerinin dayandığı kapsamlı veri koleksiyonunun güvenlik, finans ve marka riskleriyle doludur

  • MIT’den Sandy Pentland ve diğerleri, tüketicilere verilerinin net bir görüntüsünü ve kullanımları üzerindeki kontrolünü sağlayacak ve bu süreçte firmaların risklerini azaltacak ilkeler ve uygulamalar önerdiler. 

  • Bu iş modellerinin tehlikeli olduğu ve risk azaltmanın gerekli olduğu konusunda hemfikiriz. Ve veri kullanımını yöneten gerekçeli politikaların önemli olduğuna inanıyoruz. Ancak firmalar, tüketicileri kişisel verileri hakkında eğitmede de başı çekmelidir. Bir son kullanıcı lisans anlaşmasında basitçe açıklama yapmanın veya kayıt sırasında veri kullanımının hüküm ve koşullarını sunmanın yeterli olduğunu düşünen herhangi bir firma bu noktayı kaçırmaktadır. Bu tür hareketler yasal gerekliliklere hitap edebilir, ancak tüketicilere yardımcı olmak için çok az şey yaparlar.

  • Facebook'ta devam eden gecikmiş güven oluşturma çabaları mevcuttur. Firma, geçmişte kullanıcı mahremiyetine karşı sert davranmakla, kişisel veri kullanımının sınırlarını zorlayan hizmetleri başlatmakla ve yalnızca kamuoyu tepkisi veya dava tehdidi karşısında geri adım atmakla suçlanmıştı. Ancak daha yakın zamanlarda Facebook, gizliliği koruma, kullanıcıları eğitme ve kontrolü onlara verme konusundaki odağını artırdı. Kullanıcıların Facebook kimlik bilgileriyle üçüncü taraf uygulamalara giriş yapmalarına olanak tanıyan Facebook, Facebook Oturumu’nu daha yaygın hale getirmiştir. Herkesin bu ürünleri kullanırken kendini rahat hissetmesi için insanlara bilgileri üzerinde daha fazla kontrol vermeleri gerekiyordu. Ocak 2015'te Facebook, başkalarının bir kullanıcı hakkında ne gördüğünü ve insanların sayfalarında başkalarının etkinliklerini nasıl özelleştirip yönetebileceklerini açıklayan, anlaşılması kolay bir site olan Privacy Basics'i kullanıma sundu.

  • Facebook gibi, Apple da veri gizliliği ve güvenliği zorluklarından payına düşeni aldı - en yakın zamanda ünlü iPhoto hesapları hacklendiğinde - ve bu endişeleri her zamankinden daha ciddiye almaya başladı. Özellikle Apple mobil ödemelere ve saate dayalı fitness takibine girdikçe, tüketicinin veri işlemesine olan güveni büyük önem kazanmaktadır. CEO Tim Cook bunu açıkça anlıyor. Apple, kısa süre önce web sitesinde veri güvenliği ve gizliliğine ayrılmış yeni bir bölüm sundu. En üstte Cook'tan bir mesaj var. "Apple'da güveniniz bizim için her şey demek, bu nedenle, gizliliğinize saygı duyuyor ve onu güçlü şifrelemenin yanı sıra tüm verilerin nasıl işleneceğini yöneten katı politikalarla koruyoruz . Kişisel bilgilerinize tam olarak ne olacağını önceden söylemeye ve paylaşmadan önce izninizi istemeye inanıyoruz."

  • Google Güvenlik Merkezi, sitesinde ‘Google hizmetlerini kullandığınızda bize güvenerek verilerinizi sağlarsınız. Size daha iyi hizmet sunabilmek için hangi verileri topladığımız ve bunları nasıl kullandığımız konusunda şeffaf olmak bizim sorumluluğumuzdur.’  yazısını yayınlamış ve kullandıkları bilgileri 2 bölüm altında paylaşmıştır (Hizmetlerimizi kullanılırken topladığımız bilgiler, Oluşturduğunuz veya bize sunduğunuz şeyler)

  • 1988'de kabul edilen bir Birleşik Krallık Parlamento Yasası ile Kişisel veya müşteri bilgilerinin kuruluşlar veya devlet kurumları tarafından nasıl kullanıldığını kontrol etmek için geliştirilmiştir. Veri Koruma Yasası, Mayıs 2018'de Genel Veri Koruma Yönetmeliği (GDPR) ile değiştirildi.WhatsApp-Facebook veri paylaşım şeffaflığı bu kurumlar tarafından incelenmektedir


Tüketici Bilinci ve Beklentileri

Şirketlerin tüketicilerin verilerle ilgili tutumlarını anlamalarına yardımcı olmak için 2014 yılında, demografik karışımı genel çevrimiçi nüfusu temsil eden beş ülkede (Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Krallık, Almanya, Çin ve Hindistan) 900 kişiyle anket yapıldı. Verilerinin nasıl toplandığı ve kullanıldığı konusundaki farkındalıklarına, farklı veri türlerine nasıl değer verdiklerine, mahremiyetle ilgili hislerine ve verileri karşılığında ne beklediklerine bakıldı.

Tüketicilerin verilerine ne kadar değer verdiğini görmek için, anket katılımcılarının farklı bilgi türlerini korumak için ne kadar ödeme yapmak isteyeceğini belirlemek için birleşik analiz yapıldı

Ankete katılanların% 97'si, işletmelerin ve hükümetin verilerini kötüye kullanabileceği konusunda endişelerini dile getirdi. Kimlik hırsızlığı en büyük endişeydi (yelpazenin bir ucundaki Çinli yanıt verenlerin% 84'ü ve diğer ucundaki Hintlilerin% 49'u). Gizlilik sorunları da üst sıralarda yer aldı; Almanların% 80'i ve Amerikalıların% 72'si, "sadece gizliliklerini korumak istedikleri" için işletmelerle bilgi paylaşma konusunda isteksizler. 

Hem Amazon hem de Facebook bir mobil cüzdan hizmeti başlatmak istedi, anketimizde iyi puanlar alan Amazon, düşük puan alan Facebook'tan daha fazla müşteri kabulü ile karşılaşacaktı. Bu denklemde güven, Amazon için rekabet açısından önemli bir farklılaştırıcı olabilir.




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Operasyonel Mükemmellik (OPEX) Araçları

Kullanıcıların Senaryoları Use Case'ler

Değer Akışı Haritalama / Value Stream Mapping