OTONOM ARAÇLAR (AUTONOMOUS/SELF-DRIVING VEHICLES–SDV) & OTOMATİK YÖNLENDİRMELİ ARAÇLAR (AUTOMATED GUIDED VEHICLES–AGV)
Tanımları ve Temel Çalışma Prensipleri
- Direksiyon, hızlanma ve frenlemeyi kontrol etmek için doğrudan sürücü girişi veya önceden yapılandırılmış komut dosyaları olmadan yani çevrelerini anlayıp gerçek zamanlı tepki göstererek çalışabilir.
- Altyapıdan bağımsız olarak tesisler arasında dinamik hareket etmek için lazer tabanlı algılama ve navigasyon algoritmaları kullanır.
- Makine öğrenimi yetileri aracın yeni durumlarla karşılaştıkça dinamik, problem çözücü bir şekilde en iyi seçeneği bulup daha verimli ve doğru çalışmasını sağlar.
- İnsansız, elektrikli araçlar malzemeleri taşımak için önceden programlanmış bir yazılımla kontrol edilir.
- Manyetik bant, işaretçiler, barkodlar veya önceden tanımlanmış lazer yolları araçların kontrollü bir alanda sabit güzergâhları izleyerek hareket etmesini sağlar.
- Lazerler ve sensörler yolundaki engelleri algılar ve aracın otomatik olarak durmasını tetikler.
Otonom Araçların Seviyeleri
Google'ın (Waymo) 4. seviye Bubble aracında pedal ve direksiyon bulunmamakta, başlamak, kenara çekmek ve acil durumlar için düğmeleri bulunmaktadır.
Aralarındaki Temel Farklar
Esneklik ve Çok Yönlülük
Otomatik Yönlendirmeli Araçlar
Sabittir yani lazerler, işaretler, barkodlar veya manyetik bant kullanılarak önceden tanımlanmış yolları takip eder.
- Farklı uygulamalar için birden fazla ünite gereklidir.
- Sürekli altyapı bakımı gereklidir.
- Lazerin görüş alanındaki küçük kalıntılar, engeller personel tarafından elle kaldırılana kadar aracın hareket etmesini önler.
- Özel üretim ve sürekli iyileştirme çözümlerinin uygulanmasını daha zor ve maliyetli hâle getirir.
Otonom Araçlar
- Bir ünitesi birden fazla uygulamada kullanılabilir.
- Hedefe ulaşırken önüne çıkan engelleri algılar, onlardan kaçınır ve dinamik olarak etrafından hareket ederek duruş süresini (kayıp süreyi) azaltır, insan etkileşimi gerekmez.
- Parametreler koridorlarda, personel bölgelerinde ve dar koridorlarda yol almak için özelleştirilebilir.
- Tesisin tamamında temiz koridorlar gerekliliği ile 5S standartlarını teşvik eder.
Büyümeye Elverişlilik
Otomatik Yönlendirmeli Araçlar
- Tesis planlama, altyapı yenilikleri, bakım ve hat eğitimi için kaynaklar gereklidir.
- Tesis yerleşimi, ekipmanı bulundurmaya uygun şekilde tasarlanmalıdır.
Otonom Araçlar
- Altyapı yenilemeleri, tesis planlaması veya ek eğitim gerekli değildir.
- Değişiklikler veya ek uygulamalar için üçüncü taraf satıcılara dış kaynak sağlanması gerekmez.
Hareketlilik
Otomatik Yönlendirmeli Araçlar
- Altyapı sabittir, değişiklikler katı ve maliyetlidir.
- Toplamda birden fazla sistem gereklidir.
Otonom Araçlar
- Mevsimsel talepleri ve talep değişikliklerini karşılayabilmek için birden fazla tesis arasında paylaşılabilir.
- İşlerinde düşüş yaşayan tesis veya bölgelerin kullanımını ve verimini arttırır.
- Paylaşılabilir bir kaynak olduğundan ihtiyacı karşılamak adına daha az sayıda satın alınabilir.
Zekâ
Otomatik Yönlendirmeli Araçlar
- Veri toplama eksikliğinden dolayı tesis operatörleri gerçek zamanlı KPI'lara ve araç performansına dair bilgi sahibi değildir.
- Alternatif rotaları yedekleyemez veya izleyemez.
- Diğer çözümlerle kolayca entegre olamaz.
- Ortamdaki değişikliklere rağmen standart ışıkları ve sesleri değişmez.
- Operasyonları iyileştirmek için kritik verileri algılama ve paylaşma yetenekleri nedeniyle Endüstri 4.0'ın temel bir parçasıdır. Tesislerin verilere, raporlara ve karşılaştırmalı KPI'lara erişmesini ve bunları paylaşmasını sağlar.
- En kısa yolları öğrenir ve öngörülemeyen ortamlarda bile en uygun yolları seçer.
- Tesis personeli güvenli ve işbirliği içinde etkileşime girebilir.
- Bilgileri tesis personeline aktarmak için entegre ışıklar ve sesler kullanır, operatörler tarafından daha iyi karar verilmesini destekler.
Kullanım Kolaylığı![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg3ZmhPY-mVHgbKlLati2p6rZV1OxjoikJLsWso0wDu2E7APeA2ZQU2ouzFDoU-k1K21MBdgQPDhLzzO0GMDOK7Ms_8q7a2k7yGEKer2zf6Uu0JfM65jjwxbKXMfzKRFcVQUKcP1TvIelwg/w256-h134/64.PNG)
Otomatik Yönlendirmeli Araçlar
- Sertifikalı personel veya mühendisler tarafından eğitimli uzmanlık gerektirir.
- Sistemde yapılacak değişiklikler tesis altyapısı güncellemelerini ve ek personel eğitimini gerektirir.
- Sistem müşteri tarafından temiz ve modern bir arayüz (point and click interface) ile kurulup bilgisayar uygulaması gibi yönetilir.
- Araç veya erişim bölgelerindeki güncellemeler tesis personeli tarafından yapılabilir.
- Üretim hattındaki veya yerleşim planındaki değişiklikler kolayca uygulanır.
Tarihçe
Otomatik Yönlendirmeli Araçlar
Otonom Araçlar
Yandaki tablo otonom araçların tarihteki temel gelişim adımlarını ifade etmektedir.
Gerçek anlamda kendi kendine yetebilen ilk elektromekanik otonom araç 1984'te Carnegie Mellon Üniversitesi bilgisayar mühendisliği bölümü tarafından geliştirilen Navlan isimli araçtır.
Teknik Özellikleri ve Çalışma Mekanizmaları
Otomatik Yönlendirmeli Araçlar
Navigasyon ![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhToUgnARLtvgHvPGLYJIRAfH4yB3h7X-u7cOSD2iCZDWLsfwQLHz_eSeNmPxBEBKAdY96onKKMiuGXwRNO7KpZ2az4Uf8H58LLYZmOzZu6cYuUdrLJSa4nOjDMWmPKeSKXT6DYBKOWuS19/s0/58.PNG)
- Kablolu: Zeminin altındaki kablodan radyo sinyali iletilir, aracın altındaki sensör bu sinyali algılayıp yönlendirmeyi ona göre yapar.
- Yönlendirme bantlı: Aracın sensörleri manyetik veya maliyeti, dayanıklılığı ve yoğun yerlerde işlevselliği daha az olan renkli bantları algılayarak takip eder. Rota değişimi durumunda çıkartılıp yeniden yerleştirilebilmesi açısından kabloluya göre kullanımı daha kolay, uygulanabilirliği ve esnekliği daha fazladır.
- Lazer hedef navigasyonu: Çevreye yansıtıcı bant takılır, araç üzerindeki lazer vericisi ve alıcısı sensör tarafından lazer iletilir, alınır. Aracın mevcut konumu belirlenir ve yolu takip edecek şekilde yönlendirme yapılır.
- Ayarlanmış lazerler: Modüle edilmiş lazer ışığını sürekli yayarak sistem kesintisiz bir yansıma elde eder. Böylece her taramada yansıtıcılardan doğru ve tutarlı bir ölçüm sağlanır.
- Darbeli lazerler: Darbeli lazer tarayıcısı darbeli lazer ışığı yayar ve yansıyan lazer ışığının yoğunluğuna göre yansıtıcının merkezi belirlenir. Ayarlanmış lazerlere göre daha az aralık ve doğruluk sağlar.
- Jiroskopik navigasyon: Bilgisayar kontrol sistemi araca görevler atar. Aracın atanan güzergâhta ilerleyip ilerlemediği zemine döşenmiş alıcılar aracılığıyla anlaşılır.
- Doğal özellik (doğal hedefleme) navigasyonu: Alan dahil olmadan sensörlerle yön bulunur.
- Görsel yönlendirmeli: Kameralar ve alıcılar kullanılır.
- Çevresel yapı yönlendirmeli: Altyapı olmadan tesis içi kolon, raf ve duvarları algılama üstüne kurulmuştur. Bu referansları kullanarak kendini gerçek zamanlı konumlandırabilir.
Yönlenme Kontrolü![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhNOPal7gIXaBKpdHh5hTTt_12oNsEXfVkCq57PtKxZ1K4olaSG-vZ9fJeXec00fFix_qC3kDHqdiIe8l5WAA1QiwWfqXM-nXtbdy8mPK2N0evp9gTy6290q2ibTRvrLyg7QGMxoX2BID8j/s0/59.PNG)
- Diferansiyel hız kontrolü: En yaygın ve ek direksiyon motorlarıyla mekanizması gerektirmediğinden en basit olan bu yöntem iki bağımsız tekerlek üzerine kuruludur. Dar alanlarda hareket eden ve makinelerin yakınında çalışan araçlarda daha sık rastlanır.
- Yönlendirilmiş tekerlek kontrolü: Manevra yapma yetisi fazla olmasa da diferansiyel hız kontrol yöntemine göre programlanmış yolu takip etmede daha hassastır ve tüm uygulamalarda kullanılabilir. Ayrıca daha yumuşak bir dönüşe sahiptir.
- Diferansiyel hız ve yönlendirilmiş tekerlek kontrolü: Diğer iki yöntemin kombinasyonudur. Araç her yönde dönebilir.
- Frekans seçim modu: Kararını zeminden yayılan frekanslara dayandırır.
- Yol seçme modu: Önceden programlanmış yolları temel alan bir yol seçer.
- Manyetik bant modu: Zemindeki manyetik bant araca yön verir ve ayrıca şerit değiştirmek, hızlanmak, yavaşlamak ya da durmak için aracı yönlendirir.
Trafik Kontrolü ![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhG_xhdeZgsNbLH4rJk22v9c7huEFWHfMmDzy3O1mu_RHm9lHsujgy3Y5mp0O9T-eMbs_GEMiXFMp2vyvsP626g1FBW4JEgMSkDxTQoEzSg7An5eDHkX9P3msNvDbdYp0Zw3rdru1g8oDgd/s0/61.PNG)
- Bölge kontrolü: Sabit alanda sinyal iletmek için kablosuz verici kullanılır. Yolda ilerleyip ilerlemeyeceğini, duracağı zamanı belirler, çarpışmayı önler.
- Çarpışmadan kaçınma: Sensörlerle çevredeki diğer araçları ve engelleri algılar.
- Kombinasyon kontrolü: Bölge kontrolü ve çarpışmadan kaçınmanın fonksiyonel birleşimidir.
Sistem Yönetimi ![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjEOrSZrjt3CqAE_tdYojv1G4-9uTMjX_nbUKvzuJ6dANabUnAYXW8aFNOb9KLj_1oavE3nV3BerztisKmgDdPtrp6JwqZlBzZnT7Vie7p4c4VpeCe8gMNy0feA10emR6ez80NweKRxlDc3/s0/62.PNG)
- Konumlandırıcı panel: Hangi alanada olduğunu görmek için kullanılır.
- CRT renkli grafik ekran: Araçların gerçek zamanlı konumlarını gösterir. Ayrıca durumunu, şarj seviyesini, tıkanan noktaları gösterir.
- Merkezi kayıt ve rapor: Araçların geçmiş kayıtlarını, çakışma süresini kaydedip tutar.
Otonom Araçlar
- En az dört uydu yatay ve dikey çözünürlüklerle konumlandırma bilgisi sağlayabilir.
- Bulut, tüneller, büyük yapılar gibi çevresel etkenler tarafından sinyaller engellenebilir veya yansıyabilir. Bölgesel olarak sinyal zayıf da olabilir. Bu gibi nedenlerden dolayı aracın konumu saptanamayabilir.
Bataryaları ve Şarj Yöntemleri
Otomatik Yönlendirmeli Araçlar
- Batarya değişimi: Pil değiştirme bir operatör tarafından manuel yapılır.
- Rejeneratif frenleme: Enerji dönüşümleri sonucu güç tasarrufu sağlanır.
- Otomatik ve fırsat pil şarjı: Otomatik şarj için her saatte 12 dakika şarj olur ve manuel müdahale gerekmez. Fırsat olduğunda araç şarj istasyonuna gidip şarj olur. Güç belli bir seviyeye ulaşınca araç yürütmekte olduğu görevi bitirip şarj olmaya gider.
- Otomatik pil değişimi: Araç şarj istasyonuna gider, otomatik pil değiştirici pilleri şarja koyar ve tam dolu pillerle değiştirir. Birbirlerinin pillerini değiştiren otomatik yönlendirmeli araçlar da mevcut.
- Kablosuz şarj etme: Gönderici ve alıcı bobin aracılığıyla endüktif güç iletimi gerçekleşir.
Otonom Araçlar
- İletken robotik şarj cihazları
- İndükleçli (kablosuz) şarj cihazları
- Şarj istasyonları
Lider Şirketler ve Ülkeler
Otomatik Yönlendirmeli Araçlar
- Amerden Inc. (ABD)
- Swisslog Holding (İsviçre)
- SSI Schaefer Systems International Dwc Llc (Birleşik Arap Emirlikleri)
- Kuka Group (Almanya)
- Jungheinrich Group (Almanya)
- Murata Machinery Ltd. (Japonya)
- Dematic Corporation (ABD)
- Toyota Material Handling Group (ABD)
- Transbotics Corporation (ABD)
- John Bean Technologies (JBT) Corporation (ABD)
- ABB Group (İsviçre)
- Seegrid Corporation (ABD)
- Daifuku Ltd. (Japonya)
- Kion Group (Almanya)
- Hyster-Yale Materials Handling Inc. (ABD)
- Konecranes Oyj (Finlandiya)
- TGW Logistics Group (Avusturya)
- Yokogawa Electric Corporation (Japonya)
- Universal Robots (Danimarka)
- Mecalux, SA (İspanya)
- Vanderlande Industries (Hollanda)
- Bastian Solutions Llc (ABD)
Otonom Araçlar
- Amazon (ABD)
- Apple (ABD)
- Aptiv (İrlanda)
- Audi (Almanya)
- Baidu (Çin)
- BMW (Almanya)
- Intel (ABD)
- Mobileye (İsrail)
- Bosch (Almanya)
- Cisco (ABD)
- Continental (Almanya)
- Cruise (ABD)
- DAF (Hollanda)
- Iveco (İtalya)
- MAN (Almanya)
- Scania (İsveç)
- Volvo (İsveç)
- Didi Chuxing (Çin)
- Denso (Japonya)
- Ford (ABD)
- GM (ABD)
- Grab (Singapur)
- Honda (Japonya)
- Lyft (ABD)
- Huawei (Çin)
- Hyundai (Güney Kore)
- IBM (ABD)
- Jaguar Land Rover (Birleşik Krallık)
- Magna (Kanada)
- Mercedes-Benz (Almanya)
- Microsoft (ABD)
- Nissan (Japonya)-Renault (Fransa)
- Nvidia (ABD)
- Paccar (ABD)
- PSA (Peugeot, Citroën) (Fransa)
- RideCell (ABD)
- Samsung (Güney Kore)
- Softbank (Japonya)
- Tata Elxsi (Hindistan)
- Tesla (ABD)
- Toyota (Japonya)
- Uber (ABD)
- Valeo (Fransa)
- Volkswagen (Almanya)
- Waymo (Google) (ABD)
- Yutong (Çin)
- ZF (Almanya)
Türkiye'deki Şirketler
Otomatik Yönlendirmeli Araçlar
- irob
- Modoya
- Oppent (İtalya)
- Robos
- Transolt
- MarcaMakina
- Lodamaster
Otonom Araçlar
- Kodeco (Türkiye'nin ilk otonom aracı Otomod)
- FEV (Almanya)
- AVL (Avusturya)
- Karsan
Kullanım Alanları
Otomatik Yönlendirmeli Araçlar
- Sağlık ve eczacılık,
- kimya,
- üretim ve imalat,
- otomotiv,
- kâğıt ve matbaacılık,
- yiyecek ve içecek,
- hastane,
- depo ve dağıtım,
- lunaparklar,
- havacılık ve uzay,
- kozmetik ürünleri,
- tekstil,
- kitaplar ve kütüphane sistemleri,
- perakende,
- mandıracılık,
- posta siparişleri,
- ofis ve bilgisayar araçları,
- devlet kurumları ve operasyonlarında kullanılmaktadır.
- Hammadde teslimi,
- üretim ve imalat hücrelerini birbirine bağlama,
- ürünleri montaj hattında destekleme,
- üretim ve imalat sırasında ürün ve materyallerin tekrarlanan hareketi,
- depo içi veya nakliye limanlarındaki palet transferleri,
- kâğıt, gazete, çelik, plastik, vs. üreticilerindeki ruloların transferi,
- terminallerdeki konteyner hareketleri,
- treyler yükleme ve boşaltma,
- ürünlerin imalattan depoya veya sevkiyata taşınması,
- atıkların geri dönüşüme gönderilmesi,
- belirli yüklerin düzenli teslimi,
- personellerin taşınması,
- arşiv işlemleri,
- hassasiyet gerektiren işlemler ve
- temizlikte başvurulmaktadır.
Otonom Araçlar
- Askeriye ve savunma sanayi (mayın temizleme),
- havacılık ve uzay (Curiosity'nin en güvenli yolu bulma),
- tarım (iki traktörün uydu navigasyonu ve radyo iletişimiyle bağlanması),
- tüketicilere yönelik (çim biçme, temizlik, eğlence),
- kargo ve teslimat (posta, paket, mobil parsel istasyonları),
- sağlık (hastanede ilaç, sağlık malzemesi taşıma),
- üretim ve imalat (materyal, parça ve ürün transferi),
- madencilik (kamyon, delici, kazıcı),
- otomotiv (park etme, vale park etme, robot vale, otoban pilot, ulaşım),
- toplu taşıma (tekli, grup, filo, otobüs, taksi, minibüs) ve
- lojistikte kullanılmaktadır.
Lojistikteki Uygulama Alanları ve Araç Örnekleri
Otomatik Yönlendirmeli Araçlar
Depo
- Paletleri, ürünleri, rafları yatay ve dikey yönde farklı süreçler veya yerler arası taşır, istifler.
- Treyler ve kamyon yükler veya boşaltır.
- Ürün toplamaya destek olur.
- Ürün dağıtımı yapar.
Kontrollü Dış Mekân
- Limanlarda, lojistik sahalarda depo ve rıhtım arasında konteyner taşır.
- Farklı binalar arası ürün taşır.
Otonom Araçlar
Depo
- Paletleri, ürünleri, rafları farklı süreçler veya yerler arasında taşır, istifler.
- Treyler ve kamyon yükler veya boşaltır.
- Ürün toplamaya yardımcı olur.
Kontrollü Dış Mekân
- Depo ve filo terminali arası ürün transferi yapar.
Uzun Mesafe Taşımacılığı
- Otoyol taşımacılığı yapar.
- Konvoy sistemleri olarak çalışır.
- Gemi ve hava taşımacılığı yapar.
Son Mil Teslimat
- Posta ve paket teslimatlarına destek olur.
- Parsel istasyonu yükler.
- Paket istasyonları ve araçları olarak kullanılır.
- Mobil mağaza, restoran olarak hizmet verir.
- Alışveriş teslimatı yapar.
Avantajları
- İnsan görüşünden daha üstün görüşe sahip oldukları ve engelde durdukları için emniyetli ulaşım ve yüksek güvenlik sağlar. Trafik kazalarının %94'ü dikkat dağınıklığı, yorgunluk ve hızlanma başta olmak üzere çeşitli insan hatalarından kaynaklanır. Trafik kurallarına tamamen uyduğundan ve yoldakilerin göreceli hızıyla risk durumlarında sürücüyü uyardığından kazalar daha az sayıda ve şiddette gerçekleşir.
- Yol, trafik, yük şartlarına en uygun sürüşü gerçekleştirdiği ve en uygun rotayı seçtiği için hem yakıt ekonomisi sağlar hem de bakım masraflarını azaltır. Aynı zamanda işgücü, zaman, enerji kazancı sağlar.
- Optimum araç kullanımı yüksek verimlilik sağlar.
- Azalan yakıt tüketimi, hava kirliliği ve sera gazı salınımı sebebiyle düşük çevresel etkiye sahiptir.
- Trafikte düzenli akış sağlar, sıkışıklık, stres ve yorgunluğun azalmasına sebep olur.
- Yolculuk sırasında konfor sağlayıp kişisel zaman geçirme fırsatı vererek üretkenliği arttırır.
- Yaşlı, araç kullanamayan, reşit olmayan kişilere ulaşım imkânı verir.
- Özel araçların taksi olarak kullanılmasını ve toplu taşıma araçlarının, taksilerin kullanımının artmasını sağlar.
- 7/24, çoklu vardiya ve dinlenmeye gerek olmadan çalışma imkânından dolayı yol, çalışma ve hız kapasitesi arttırır.
- Yol yapım ve bakım gibi altyapı çalışmalarıyla gelişmekte olan ülkelerin gelişimine katkı sağlar.
- Park alanı ve ücretinin azalması sonucu arazi kullanımı iyileşir.
- İnsan hatasının önlenmesi ve böylece etkisinin ortadan kaldırılmasıyla üretkenlikte, doğrulukta, güvenilirlikte artış sağlanır.
- İşgücünün değer katacak süreçlerde daha verimli kullanılmasına olanak tanır.
- Ürün ve malzeme akışının manuel olmaması güvenilir ve sürekli üretim sağlar.
- Ergonomik çalışmaya, yürümenin azalmasına ve çalışanların sağlık durumunda iyileşmeye imkân verir.
- Çarpışma engelleme, kontrollü hızlanma ve yavaşlama özellikleri sayesinde ürün, malzeme ve çevre hasarını azaltır.
- Dar koridorlarda, kısıtlı alanlarda tekrarlayan, tehlikeli görevleri yerine getirir.
- Şekil, boyut, ağırlık gibi ürünlerin fiziksel özelliklerine karşı esneklik sağlar.
- Saha değişiklikleri, büyüme, süreç ihtiyaçları, talep, kapasite ve çalışan sayısındaki değişimlere uyum sağlayabilir.
- Herhangi bir aksaklık ya da arıza tüm sistemi tamamen etkilemez.
- Ürün takibini, araçlara erişimi, bakımı, batarya şarjını kolaylaştırır.
- Hat dengelemeye yardımcı olur.
- Bekleme süresini, birikmeleri azaltır.
- Süreçlerdeki değer katmayan süreyi azaltır, süreçlerde iyileştirme sağlar.
- Hareketlilik sağlar.
- Alan ihtiyacıyla kullanımı azalır. Böylece dar koridor gibi yapılara başvurularak kapasitede artış sağlanabilir.
- Süreçler arasındaki ürün transferini sağlar. Toplama, adresleme, mal kabul, sevkiyat, dağıtım, paketleme süreçlerini destekler.
- Süreçleri birleştirip birbirine bağlayarak akışı ve bütünlüğü sağlar.
- Kayıpların azalmasını, envanterde doğruluğun artmasını, envanter yönetiminin kolaylaşmasını sağlar.
- Gereksiz insan hareketlerini ortadan kaldırarak süreçleri yalınlaştırır.
- Sipariş hatalarının, iadelerin, yeniden gönderme maliyetinin azalmasına katkıda bulunur.
- Siparişleri hızlı karşılamaya, zamanında teslim etmeye destek olur.
- Alet, donanım ihtiyaçlarını azaltır.
- Yeni iş alanları oluşturur.
- Limanlarda düzenli trafik, kaza ve yaralanmaların azalması (insan)
- Kamyon sürücüsü sayısında artışı teşvik eder.
Dezavantajları ve Riskleri
- Otomatik yönlendirmeli araçlarda çarpışmayı ve kilitlenmeyi engellemek adına araçları dinamik yapıya, gerçek verilere göre atamak, rotalamak ve zamanlamak gerekir.
- Otomatik yönlendirmeli araçlar tekrarlanmayan, standart olmayan, değişken durumlarda fonksiyonel değildir.
- Otomatik yönlendirmeli araçlar ani değişikliklere kısıtlı tepki verir, manuel müdahale gerektirebilir. Mesela güzergâhında bir engele rastlama durumunda engel kaldırılmadıkça o noktada takılıp kalır.
- Otomatik yönlendirmeli araçlar görev tanımlarını aksatan bir durumla karşılaştığında atanan görevi yerine getiremez, bekler ve boşta kalmış olur. Mesela dolu bir rafı belli bir yere götürme görevinde raf boşsa başka bir rafa geçmek yerine boş rafın önünde bekleyebilir.
- Yasal durumlar ve yükümlülük konuları mevcut ve bunlarda sektörde yaşanan gelişmelerden ötürü değişiklikler meydana gelebilmektedir. Şimdilik sürücünün tüm zamanlarda aracın kontrolünü ele geçirebildği sürece yasaldır. Mala veya kişiye zarar verme sorumluluğu sürücüye veya araç sahibine aittir. Araca ilişkin sorumluluk yani yapı kusurları, üretim hataları ve aracın yönelttiği hatalı talimatlar üreticiye aittir.
- Etik açıdan açık kapı bırakan birçok yönü vardır. Trafik kurallarına tam uyum sağlayıp programlandığı şekilde hareket etmesi insanların bazı hassas durumlarda aldığı hayat kurtarıcı ama kuralları ihlal eden bazı kararların uygulanamamasına neden olur. Ayrıca kazanın kaçınılmaz olduğu ve ağaca, geyiğe, başka bir arabaya ve yayaya çarpma seçeneklerinin olduğu senaryolarda hangi seçeneğin seçileceği, nasıl, neye ve kime göre karar verileceği programlama şekline bağlı olur.
- Sahte mesajlar, yönlendirmeler ve kontrolü ele geçirme yoluyla gerçekleştirilebilecek siber saldırılar sonucu güvenlik riskleri oluşur, yanlış reaksiyonlarla manevralara ve tehlikeli durumlara yol açabilir. Uygulama kullanımı, kullanıcı verileri paylaşımından dolayı gizlilik sorunları ortaya çıkar. Bunlar da araçların kabullenilmesini zorlaştırır.
- Olası yazılım hataları, kaynak kodu üzerinde tek bilgi veya kontrol kaynağı olmaması ve güncelleme yüklemesine bağlı olarak hatalar oluşabilir.
- Otonom araçlarda kontrolü sürücüye doğru anda sorunsuz şekilde doğru bilgilendirmeyle aktarmak için üst düzey durumsal farkındalık ve bilgi işleme gerekir, en ufak bir pürüz yanlış sonuçlar doğurabilir. Sürücünün yanlış anlaması da benzer biçimde istenmeyen durumlara yol açabilir.
- Sürücülerin kontrolü ele alma ihtimaline karşı uyanık ve dikkatli, pasif zamanlarında ise güvende olması gerekir.
- Özellikle otonom otomobil ve kamyonlarda araçların çevreyi algılayabilmesi ve en doğru kararı verebilmesi için yol işaretleri, tabelalar gibi unsurların yenilenip rahatça algılanabilir yapılması gibi altyapı ve GPS haritalama, telekom ağ bağlantısı, araç-şebeke iletişimi gibi yapıları destekleyecek bağlantılar kurma zorunluluğu vardır.
- Solmuş şerit çizgileri, bozuk yollar, eksik trafik işaretleri sürücüsüz araçların sürüş performansını son derece olumsuz etkiler. Ayrıca otonom araçların faydalarını tam anlamıyla gösterebilmesi için çevresel özelliklerin yanında diğer araçların çeşidi de önem arz eder. Çünkü manuel arabaların trafikteki varlığı tahmin edilemeyen durumları ve sonuçları arttırarak otonom araçların güvenilirliğini ve etkinliğini azaltır, kabullenilmesini güçleştirir.
- Yapay zekâ, makine öğrenimi, farklı hava koşullarına karşı algılama ve navigasyon hassasiyeti, haritalama, araçların araçlarla, şebekelerle ve insanlarla iletişimi, işaretleri, nesneleri, vb. tanıyıp anlamlandırma gibi ileri teknoloji gereksinimleri vardır.
- Mevcut iş alanlarında kayıplar yaşanabilir, mevcut birtakım endüstrilere tehdit niteliğindedir.
- Yüksek araç, kurulum, parça ve bakım maliyeti vardır.
- Yüksek güç gereksinimi, bilgi ve veri işleme, ağırlık ve boyut zorlukları vardır.
Kaynakça
Modern Materials Handling, “Automation: What is an AGV,” June 2011., http://www.mmh.com/article/automation_what_is_an_agv/
Modern Materials Handling, “Casters, Carts, and Tuggers: Reinventing the Wheel,” June 2016., http://www.mmh.com/article/casters_carts_and_tuggers_reinventing_the_wheel
Wall Street Journal, “Tesla CEO Musk Sees Fully Autonomous Car Ready in Five or Six Years,”, http://www.wsj.com/articles/tesla-ceo-seesfully-autonomous-car-ready-in-five-or-six-years-1410990887?mod=WSJ_LatestHeadlines
Industry Week. “The Dawn of the Smart Factory”, http://www.industryweek.com/technology/dawn-smart-factory
“AGVs Alternative: Self-Driving Material Transport,” May 2017., https://ottomotors.com/blog/agv-alternative-sdvs
“2020 AUTONOMOUS VEHICLE TECHNOLOGY REPORT,” February 2020., https://wevolver-project-images.s3-us-west-1.amazonaws.com/Wevolver+2020+Autonomous+Vehicle+Technology+Report.pdf
ThinkTech STM Teknolojik Düşünce Merkezi“SÜRÜCÜSÜZ ARAÇLAR ve TÜRKİYE,” Aralık 2017., https://thinktech.stm.com.tr/uploads/raporlar/pdf/1412201715732202_stm_surucusuzaraclar_.pdf
MORGAN STANLEY RESEARCH, “Autonomous Cars: Self-Driving the New Auto Industry Paradigm,” November 2013., https://orfe.princeton.edu/~alaink/SmartDrivingCars/PDFs/Nov2013MORGAN-STANLEY-BLUE-PAPER-AUTONOMOUS-CARS%EF%BC%9A-SELF-DRIVING-THE-NEW-AUTO-INDUSTRY-PARADIGM.pdf
Journal of Modern Transportation, “Autonomous vehicles: challenges, opportunities, and future implications for transportation policies,” August 2016., https://link.springer.com/article/10.1007/s40534-016-0117-3
“SELF-DRIVING VEHICLES IN LOGISTICS: A DHL perspective on implications and use cases for the logistics industry”, 2014., https://www.dhl.com/content/dam/downloads/g0/about_us/logistics_insights/dhl_self_driving_vehicles.pdf
“Self-Driving Safety Report,” 2018., NVIDIA, https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/self-driving-cars/safety-report/auto-print-safety-report-pdf-v16.5%20(1).pdf
“Battery Charging Systems for Automated Guided Vehicles,” October 2016.
“Automated Guided Vehicle (AGV) Market Analysis 2020,”, https://www.wrcbtv.com/story/42343316/automated-guided-vehicle-agv-market-analysis-2020-evolving-technologies-future-trends-revenue-size-shareprice-analysis-business-growth-price-and
“Automated Guided Vehicle (AGV) Market Analysis 2019,”, https://www.giiresearch.com/report/kt762757-top-20-automated-guided-vehicle-agv-companies.html
“40+ Corporations Working On Autonomous Vehicles,”, March 2020., https://www.cbinsights.com/research/autonomous-driverless-vehicles-corporations-list/
“Top 30 Self Driving Technology and Car Companies,”, April 2020., https://www.greyb.com/autonomous-vehicle-companies/
“Introducing autonomous vehicles in logistics: a review from abroad perspective,”, https://core.ac.uk/reader/45289932
“How Driverless Delivery Vehicles Are Solving the Last-Mile Delivery Problem,” December 2019., https://www.sharedmobility.news/how-driverless-delivery-vehicles-are-solving-the-last-mile-delivery-problem/
Yorumlar
Yorum Gönder